شرکت آهن پرایس

آهن پرایس مرجع معتبر اطلاعاتی و مبادلاتی صنعت آهن و فولاد کشور

آهن پرایس مرجع معتبر اطلاعاتی و مبادلاتی صنعت آهن و فولاد کشور

۶۰ مطلب در آذر ۱۳۹۶ ثبت شده است

نوسانات جهانی در صنعت آهن آلات

به گزارش آهن پرایس در تحلیل بازار آهن، یکی از مهم ترین مشکلات در صنعت آهن آلات بالا رفتن میزان ظرفیت تولید جهانی می باشد. در سال های اخیر یکی از کشورهایی که برای حل این مشکل اقداماتی انجام داده، کشور چین بوده است. این کشور برای انکه بتواند به صنعت فولاد جهانی و دیگر صنایع وابسته به آن کمک کند، این اقدامات را انجام داده است.
اخبار بدست امده حاکی از ان است که طی سال های آینده تمام کشورها باید با یکدیگر همکاری های لازم را انجام دهند . در صورتیکه این همکاری ها صورت بگیرد، شاهد هماهنگی بین عرضه و تقاضا خواهیم بود. در این مورد می توان گفت در کشور چین که از بزرگترین کشورهای تولیدکننده می باشد موضوع افزایش عرضه اهن آلات در کنار مشکل کاهش ظرفیت تولید به یک مشکل بزرگ تبدیل شده است. معضل افزایش میزان عرضه آهن آلات در شرایطی گفته می شود که کشور چین طی سال های اخیر در صدد کاهش میزان تولید خود بوده است. با توجه به شرایط بوجود آمده در اینده ای نه چندان دور شاهد تغییراتی در های تجاری در صنعت آهن آلات جهانی خواهیم بود.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

عبور از شاخص تورم

به گزارش آهن پرایس در تحلیل بازار مسکن ؛ نیمه ی دوم سال 96 در حالی آغاز شد که فعالان حوزه ی مسکن پیش بینی می کردند که حرکت قیمت مسکن با نرخ تورم تا پایان سال به صورت همسان خواهد بود.

اما گزارشات منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان دهنده ی رشد 8/9 درصدی قیمت مسکن بوده است در حالی که نرخ تورم در کل کشور طی این مدت 8 درصد بوده است. با این وجود نرخ مسکن نسبت به نرخ تورم رشد بیشتری را تجربه کرده است.  رئیس اتحادیه مشاورین املاک در رابطه یا این موضوع بیان کرد : « قیمت مسکن از شاخص تورم عبور کرده ولی شاهد افزایش بیش از تصور قیمت مسکن طی روزهای اخیر نخواهیم بود.»

خسروی افزود : تفاوتی که بازار مسکن در ماه گذشته نسبت به ماه‌های قبل داشته، این است که همواره اعلام می‌شد قیمت مسکن هنوز به شاخص تورم نرسیده است، اما براساس مشاهدات میدانی و آمارها می‌توان گفت که رشد قیمت مسکن از شاخص تورم عبور کرده است. این عبور از نرخ تورم می تواند نشانه ی افزایش قیمت طی روزهای آینده باشد.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

تحلیل بازار میلگرد در هفته جاری

به گزارش آهن پرایس در تحلیل بازار آهن، طی هفته جاری شاهد نوسانات بسیاری در قیمت اکثر مقاطع بوده ایم. این نوسانات در قیمت میلگردها نیز رسوخ کرده ، بطوری که از اول هفته جاری قیمت میلگرد افزایش شدید یافته است. در ادامه گزارش به بررسی قیمت برخی کارخانه های میلگرد در سایز 14 می پردازیم.

کارخانه آناهیتاروز ابتدایی هفته را در آرامش گذراند، بطوری که قیمت میلگرد این کارخانه در روز شنبه ثابت اعلام شد.اما این ثبات قیمت طولی نکشید و روز یکشنبه این کارخانه قیمت خود را با 30 تومان افزایش اعلام نمود. این افزایش قیمت ادامه دار بود تا در روز دوشنبه میلگرد این کارخانه با 20 تومان افزایش معامله شد.

کارخانه شاهرود از اول هفته استارت افزایش قمیت را زد و در همان روز شنبه قیمت ها را 20 تومان افزایش داد. همچنین این کارخانه در روز یکشنبه در شرایطی کاملا ناباورانه قیمت های خود را با 60 تومان افزایش اعلام نمود. این در شرایطی است که به این افزایش قیمت پایان داده و روز دوشنبه را با اعلام قیمت ثابت در ارامش گذراند.

میلگرد کارخانه ظفربناب در روز شنبه در ثبات به سر می برد اما روز یکشنبه میلگرد این کارخانه با 40 تومان افزایش معامله شد. این افزایش قیمت ادامه داشت و کارخانه ظفر بناب در روز دوشنبه با 20 تومان افزایش به کار خود پایان داد.

این نوسانات قیمتی به این کارخانه ها ختم نشد و کارخانه ابهر در هر سه روز هفته جاری قیمت هایش را افزایش داد. این افزایش قیمت به ترتیب از روز اول تا سوم 25 و 40و10 تومان بوده است.

با توجه به وضعیت پر نوسان این روزهای بازار مقاطع، می توان پیش بینی کرد که این شرایط تا پایان هفته ادامه خواهد داشت.بدیهی است که برای قطعی بودن این وضعیت باید منتظر اعلام قیمت از سوی کارخانه ها باشیم.

در نمودار زیر نوسانات قیمتی کارخانه ها در آذر ماه قابل مشاهده است.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

تأثیر بخش مسکن بر رشد اقتصادی

با توجه به ارتباط گسترده پیشین بخش مسکن با سایر بخش های اقتصادی ، تأثیر بخش مسکن بر رشد اقتصادی انکارناپذیر است اما این بدین معنی نیست که هدف بخش مسکن ، ایجاد رونق اقتصادی باشد. به گزارش آهن پرایس در تحلیل بازار مسکن ؛ گاهی مشاهده میشود که برخی از سیاست گذاران فکر میکنند هرچه بیشتر مسکن بسازیم بهتر است و بازار مسکن دچار رکود نمی شود. چنین دیدگاهی کاملا اشتباه است چرا که در اینصورت دولت فقط باید مراقب باشد که رشد بخش مسکن منفی نشود!

نکته ی مهم و قابل توجه این است که ساخت و ساز مسکن در راستای تأمین نیازهای بازارمسکن برای خانه اولی ها ، بافت های فرسوده و حاشیه نشین ها باشد .
این موضوع همیشه مطرح بوده که رشد بازار مسکن در رشد اقتصادی نیز تأثیر می گذارد اما در واقع از این به بعد ، کشور ما خیلی نیازمند افزایش موجودی مسکن نیست. شکایت سازندگان و فروشندگان مسکن از نبود خریدار و در نتیجه قفل شدن منابع مالی در پروژه های آماده فروش ، خود گواه روشنی بر این موضوع است. از سوی دیگر افزایش قیمت مصالح ساختمانی و قیمت آهن آلات باعث کاهش رشد در بخش مسکن شده و روند رکود آن همچنان ادامه دارد. بنابراین نباید هدف اصلی بخش مسکن را ، ایجاد تحول در رشد اقتصادی دانست.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

افزایش ظرفیت فولاد جهانی

ه گزارش آهن پرایس در تحلیل بازار فولاد، کشور چین از سال 1996 عنوان بزرگترین تولید کننده را بدست اورد. این کشور در سال 1993 نیز توانست رتبه اول را در مصرف فولاد جهانی کسب کند و در شرایط فعلی حدود نیمی از تولید مصرف فولاد جهانی در دستان این کشور می باشد.این کشور در سال های اخیر نقش بسزایی در فولاد جهانی ایفا کرده است بطوری که 23 درصد از تولید فولاد جهانی تا سال 2014 نسبت به قبل از آغاز بحران اقتصاد جهانی سال 2007 را می توان متاثر از رشد 68 درصدی تولید فولاد چین دانست. در صورتیکه این کشور را در نظر نگیریم طی این سال ها نه تنها تولید فولاد جهانی رشدی نداشته بلکه با کاهش 1/3 درصدی مواجه شده است.با توجه به این شرایط بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده فولاد جهانی پس از پایان سال 2015 که سالی بحرانی باری فولاد بود، سیاست های فولادی را برای جلوگیری از ضرر بیشتر با تغییراتی همراه کرد.

طبق بررسی های انجام شده، طرفیت جهانی تولید فولاد خام در سال 2016 در مقایسه با 10 سال ما قبل ان افزایش 60 درصدی داشته و 2.38 میلیارد تن رسیده است. همچنین ظرفیت تولید فولاد خام چین هم با افزایش 140 درصدی مواجه شده و به 1.16 میلیارد تن رسیده است. این در شرایطی است که فقط دو سوم از ظرفیت فولاد مورد استفاده قرار می گیرد که حکایت از فزونی داشتن ظرفیت های احداث شده در مقایسه با میزان مصرف و تقاضا جهانی برای این محصول است. باید به این نکته بسیار توجه کرد که ظرفیت زیاد تولید، رقابت را دشوار می کند. تولید کننده ها مجبور به کاهش قیمت ها می شوند تا در نتیجه بتوانند در این بازار رقابت کنند. در نتیجه ادامه این روند امکان پذیر نخواهد بود و موجب ضرر تولیدکننده ها خواهد شد. گفتنی است، شورای دولتی چین قصد دارد تا ظرفیت فولاد را تا سال 2020 تا حدود 100 تا 150 میلیون تن کاهش دهد.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

افزایش قیمت آهن آلات در هفته جاری

به گزارش آهن پرایس در تحلیل بازارآهن، هفته جاری بسیار پر نوسان اغاز شد. با شروع هفته جاری شاهد افزایش قیمت آهن آلات بوده ایم که این موضوع در کنار افزایش قیمت پلیمر و نوسان در بازار بورس بوده است که این عوامل خود نشان دهنده افزایش بیشتر قیمت ها در هفته جاری می باشد. وجود این عوامل باعث بروز نشانه های مثبتی در بازار آهن الات ایران خواهد شد که بر دیگر بازارها تاثیرخواهد گذاشت.

با توجه به اینکه در حال حاضر در روزهای اول هفته به سر می بریم، در نتیجه پیش بینی روند قیمت آهن آلات امکان پذیر نیست اما وجود نشانه هایی در بازار خود نشانگر وجود نوسانات مثبت در بازار است. براساس گفته منابع خبری، همچنان احتمال می رود که قیمت اهن آلات روندی افزایشی را طی کند.

درصورتیکه میزان عرضه محصولات افزایش یابد، با افزایش معاملات طی روز های اخیر مواجه خواهیم شد. قیمت مقاطع در روز های گذشته با افزایش بسیاری همراه بوده است که این افزایش قیمت پس از ثبات این محصولات در بازار بوده است. دلیل افزایش قیمت اهن آلات طی روزهای ابتدایی هفته و جاری و روند افزایشی قیمت ها در بازار جهانی علی الخصوص بازار فلزات را می توان امید و به بالا رفتن نرخ نفت و همچنین روند افزایشی نرخ قراضه در بازار داخلی و روند افزایشی قیمت بیلت دانست.

نشانه های مهم در بازار آهن آلات

عوامل ذکر شده همه از نشانه های مثبت در بازار داخلی بوده و امید به افزایش قیمت آهن آلات را زیاد می کند. این در شرایطی است که در روزهای اخیر جو روانی موجود در بازار برای افزایش قیمت آهن آلات نیز به افزایش قیمت ها کمک شایانی کرده است. جو روانی موجود تا جایی اثر گذار بود که قیمت ها در یک روز چند بار افزایش یافت. با توجه به شرایط در بازار فولاد، به این مهم دست می یابیم که بجز عوامل ذکر شده، عوامل دیگری از قبیل سفته بازی در این بازار باعث شده قیمت ها افزایش یابند.

با توجه به عوامل تاثیرگذار بر افزایش قیمت ها در بازار می توان به این مهم دست یافت که این روند افزایش در روزهای آینده هم ادامه دار خواهد بود. از سوی دیگر براساس اخبار بدست امده، طی هفته جاری امکان افزایش صادرات این محصولات دور از انتظار نیست که در پی این امر امکان تغییر در بازار شمش داخلی کشور وجود دارد که در این صورت عرضه را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد. این موضوع نیز یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر افزایش قیمت ها می باشد.

با توجه به بررسی وضعیت هفته جاری، می توان گفت هفته پر افت و خیزی در انتظار بازار فولاد می باشد. در صورتیکه از موضوع نادیده گرفته شود، عواقب بدی در پی خواهد داشت. مهم ترین عامل راجع به چشم انداز قیمت آهن آلات تداوم این روند صعودی می باشد. هم چنین انتقال این روند صعودی به بازار بورس در روزهای پایانی هفته گذشته از دیگر دلایل روند افزایشی قیمت آهن آلات در روزهای اخیر می باشد.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

روند رو به رشد بازار مسکن

به گزارش آهن پرایس در تحلیل بازار مسکن ، بخش مسکن در ایران به دلایلی همچون چرخش مالی بستگی دارد که این روزها اقتصاد در حال ورود به حالت مصرفی است. به دلیل رشد بی وقفه قیمت مسکن در چند سال اخیر ، بازار با مازاد عرضه روبه رو شده و مشتری ندارد. 
مجموعه اتفاقاتی که در چند سال اخیر افتاد باعث رکود در معاملات بازار مسکن شد. به نظر می رسد ، سال آینده مسکن از رکود خارج شود اما افزایش قیمت آنچنانی نخواهد داشت. چرا که بخش عمده ای از تولید سه سال اخیر روی دست سازندگان مانده و امکان آن نیست که محصولی جدید با قیمت گزاف وارد بازار شود. قاعدتاً در این شرایط باید بازار مسکن از رکود خارج شود زیرا اگر این روند رو به رشد نباشد ، وضعیت اقتصادی کشور بدتر از حال حاضر می شود. 
از این رو ، اصلاح ساختار نظام بانکی باعث می شود حوزه هایی همچون مسکن ، ارز ، خودرو و غیره تحت تأثیر قرار گیرند . این امر موجب خروج مسکن از رکود خواهد شد. در هر حال امیدوار به شروع تحول در بازار مسکن خواهیم بود . در حال حاظر تورم پایین آمده اما به دلیل حجم زیاد نقدینگی احتمال بازگشت تورم وجود دارد. به همین دلیل این امکان وجود دارد که با بازگشت تورم قیمت مسکن نیز افزوده شود . این در حالی است که این بخش انتظار رشد قیمت گزاف را ندارد.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

 

گرم کردن بازار توسط تولیدکنندگان بزرگ

به گزارش آهن پرایس در تحلیل بازار فولاد، طی چند هفته اخیر خرید و فروش محصولات فولادی به سختی انجام گرفت. اکثر تولیدکننده ها محصولاتشان را عرضه نمی کردند و شرکت های بزرگ فولادی محصولات خود را عرضه کرده  موجب گرم شدن بازار شدند. بخش تقاضا هم گرم بود بصورتی که با 167 هزارتن عرضه محصولات فولادی،232 هزار تن تقاضا ثبت شد. در نتیجه این شواهد نشان دهنده بازار گرم تقاضاها می باشد.

در فصل پاییز بازار محصولات فولادی کم رونق می شود. این کمی رونق بدلیل رکود در ساخت و ساز و فعالیت های عمرانی است که باعث می شود تقاضا در بسیاری از کشورها کاهش یابد. در این شرایط بسیاری از کشورها نیز برای جلوگیری از آلودگی هوا تولید فولادشان را به خصوص در بخش الاینده کاهش داده اند. با توجه به این شرایط، فصل پاییز از نظر بسیاری از فعالان بازار، فصل نامناسبی برای انجام معاملات می باشد.

در بازار داخلی کشور نیز با چنین شرایطی مواجه هستیم و میزان عرضه و معاملات در این بازار از اول پاییز کاهش می یابد. در عین حال تولیدکنندگان بزرگ نیز به‌صورت یک خط در میان به عرضه محصولات خود در بورس کالا می‌پرداختند. این در شرایطی است که آمارها حاکی از عدم کمبود در بخش تقاضاست و همیشه بعد از عرضه محصولات مختلف فولادی، تقاضای بسیاری وجود داشته است.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

تامین کسری سنگ آهن تا چشم انداز 1404

به گزارش آهن پرایس در تحلیل بازار آهن، طبق آمار بدست آمده از وضعیت بازار سنگ آهن در روز های اخیر، به این مهم دست یافتیم که طی چهار سال اخیر صادرات سنگ آهن کاهش چشمگیری داشته بصورتیکه طبق گفته رئیس انجمن سنگ آهن ایران، میزان صادرات این محصول در سال 92 حدود 24 میلیون تن بوده است که این میزان در یال گذشته به 6 میلیون تن رسیده است.
این آمار نشان دهنده کاهش 18 میلیون تنی صادرات در بازه زمانی ذکر شده می باشد، اما علت این کاهش بسیار زیاد چیست؟ دلیل این موضوع را می توان راه اندازی کارخانه های تولید کنسانتره در سال های اخیر دانست که باعث شده تا این میزان از سنگ آهن دانه بندی شده جذب شود که این موضوع بسیار حائض اهمیت می باشد.
این در شرایطی است که تولید سنگ آهن طی سال هی 93 و 94 با کاهش مواجه شده است،که علت آن عدم کشش مصرف داخلی در این دوره می باشد. از سوی دیگر افت قیمت سنگ آهن ایرانی در بازارهای جهانی موجب شده تا صادرات سنگ آهن با کاهش استقبال مواجه شود که در نتیجه این شرایط باعث کاهش تولید شده است.این شرایط در سال 95 و 96بهبود یافته است. 
مهرداد اکبریان، رئیس انجمن سنگ آهن ایران درباره این موضوع گفت: میزان تولیدات سنگ آهن در حال برگشت به شرایط معمول می باشد و بیشتر این کسری بازگشته که توسط بازار مصرف داخلی جذب شده است. از سوی دیگر  سنگ آهن ایران به جای صادرات در حال جذب در زنجیره تولید داخلی می باشد. قطعا این موضوع ادامه خواهد داشت و یش بینی من عدم موجودی سنگ آهن دانه بندی برای صادرات طی دو سال آینده می باشد.
اکبریان با اشاره به تاثیرات این اتفاق بر روی صادرات کنسانتره افزود: هدفی که تمام ما معدنی ها و فولاد سازان تعیین کرده ایم طبق خط مشی و نقشه راهبردی می باشد که دولت در این باره تعیین کرده است. این هدف بر دستیابی به تولید 55 میلیون تن فولاد در سال 1404 تاکید دارد. که همه ما وظیفه داریم تا نقشمان را در راهبردی کردن این موضوع بدرستی ایفا کنیم. 

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

شـوک قیمتی در بازار مسکن بعید به نظر می رسد

به گزارش آهن پرایس در تحلیل بازار مسکن ؛ بهروز ملکی ، کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه بازار ساخت و ساز و معاملات مسکن وارد فاز جدیدی شده است ؛ گفت : « هرچند به رغم بروز برخی اتفاقات همچون تصویب مالیات های جدید در حوزه ی ساخت مسکن این تصورایجاد شد که بازار ساخت وساز در اولین گام های تغییر فاز است ، اما تأثیر این رویداد به حدی نبوده که بازار مسکن را به دوره ی رکود بازگرداند.»

وی بیان کرد : هم اکنون عمده ی خرید و فروش در بازار مسکن  از ناحیه خریداران مصرفی است . با توجه به نیاز مردم ، حجم درخواست واحدهای مسکونی با متراژ پایین بیشتر است و سازندگان برای به دست آوردن بازار مناسب باید خود را مکلف به ساخت واحد های مسکونی با متراژ متوسط یا کوچک کنند.

ملکی در رابطه با جهش قیمتی مسکن گفت : هم اکنون نوساناتی در بازار مسکن آغاز شده اما این نوسانات به هیچ وجه به معنی جهش غیرمنطقی قیمت طلقی نمی شود. هرچند به نوعی میتوان این نوسانات را نشانه ای از تغییر فاز از دوره رکود به رونق معاملات مسکن دانست اما این موضوع به معنای تعجیل در خرید مسکن از سوی خریداران نیست . با وجود نوسانات ، بازار با جهش نجومی قیمت مواجه نمی شود .

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.