شرکت آهن پرایس

آهن پرایس مرجع معتبر اطلاعاتی و مبادلاتی صنعت آهن و فولاد کشور

آهن پرایس مرجع معتبر اطلاعاتی و مبادلاتی صنعت آهن و فولاد کشور

۳۵ مطلب در آبان ۱۳۹۶ ثبت شده است

افزایش صادرات فولاد تا پایان سال

مهدی کرباسیان، رییس هیئت مدیره سازمان گسترش و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) با تاکید بر صادرات 7/4 میلیون تن فولاد در اوایل سال جاری، گفت: این صنعت خود را برای کسب رکورد 8 میلیون تن صادرات تا پایان سال آماده کرده است.

به گزارش آهن پرایس در تحلیل بازار فولاد، صادرات به عامل بسیار مهم برای موفق یک صنعت می باشد بطوری که یک صنعت برای پایدار بودن باید محصولات صادراتی و امکانات صادرات را به صورت کامل در دسترس داشته باشد. حتی گفته می شود 30 درصد ظرفیت یک واحد تولیدی باید در بازار صادرات قرار گیرد. براساس گفته مهدی کرباسیان، آن دسته از صنایعی که بخشی از درآمدشان را از طریق بازارهای صادراتی بدست می آورند، هم ارزش افزوده کسب می کنند و هم در برابر نوسانات ارز مقاوم خواهند شد و این مسئله ای است که در مورد معادن و صنایع معدنی مصداق دوچندان دارد. وی در ادامه افزود: صادرات در بخش معدن و صنایع معدنی علاوه بر سود اقتصادی برای کارخانه تولید کننده، باعث می شود کشور صادرات کننده ارزش افزوده بالایی بدست آورد.

پیش‌تر کرباسیان گفته بود: برای بدست آوردن تولید 55 میلیون تن فولاد، برنامه مناسبی در دستور کار دولت و وزارتخانه قرار گرفته و در عمل نیز حرکت مناسبی آغاز شده است و با توجه به ذخایر سنگ آهن و گاز، می‌توان به این هدف دست یافت.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

 

تحلیل قیمت میلگرد در ماه جاری

قیمت میلگرد در ماه جاری با نوساناتی همراه بوده است. بطوری که کارخانه های مختلف هرکدام قیمت های متفاوتی را اعلام کردند. میلگرد کویر کاشان از اوایل آبان نوساناتی را به همراه داشت بطوری که در روز های ابتدایی ماه با افزایش نرخ شمش، قیمت خود را افزایش داد. اگرچه دیگر کارخانه ها به دلیل کاهش میزان تقاضا، قیمت های خود را کاهش دادند. کارخانه ذوب آهن جزء ان دسته از کارخانه هایی بود که قیمت خود را با کاهشی جزعی اعلام کرد. براساس اخبارهای بدست آمده، با اتمام هفته اول آبان ماه، بازار چین هم وارد رونق شد و پس از کاهش جزعی قیمت ها مجددا بازار چین با افزایش مواجه شد.

در شرایطی که بازار میلگرد در ثبات نسبی به سر می برد، برخی از کارخانه ها در برابر کاهش قیمت میلگرد مقاومت کردند اما در آخر مجبور به کاهش محصولات تولیدی خود شدند. میلگرد کویر کاشان هم با اتمام هفته اول آبان ماه به ثبات نسبی دست یافت و نرخ شمش هم که با شروع ماه جدید روند افزایشی را در پیش گرفته بود، اینبار با کاهش مواجه شد.

این شرایط بازار بیانگر رقابتی منفی در بازار فولاد طی روز های اول ماه جاری می باشد. در شرایطی که شاهد نشانه های منفی در بازار بوده ایم، افزایش قیمت ورق و تیرآهن دو نشانه مثبتی است که در بازار آهن بوجود آمد که بر قیمت میلگرد کویر کاشان تاثیر گذاشت. برخی فعالان در بازار بر این عقیده اند که وجود نوسانات در بازار داخلی موجب افزایش نرخ قیمت ها خواهد شد. برخی دیگر هم عقیده داشتند که افزایش نرخ شمش بر میلگرد کویر کاشان تاثیر گذار خواهد بود.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

فرصت فرار برای ساکنین مسکن مهر

طنز تلخی که از زبان رئیس سازمان نظام مهندسی مطرح شد : مسکن مهر فرصت فرار می دهد

فرج الله رجبی در مورد مقاوت مسکن مهر اینگونه بیان کرده است: « مقاومت مسکن مهر متری 300 هزار تومان در حدی است که ساکنان فرصت خروج از خانه را داشته باشند » این گفته او نشانگر آن است که ایمنی ساختمان ها در حد نازلی است.

متأسفانه در طی این چند روز شاهد تخریب دیواره های مسکن مهر بوده ایم که تنها اسکلت های آن پابرجا مانده است . با این وجود ، احمد اصغر مهرآبادی ، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر ، اینگونه بیان کرد : « دوسال به ساکنان مسکن مهر تنفس می دهند که بازپرداخت باقی اقساط خود را داشته باشند!!! » این گفته در حالی مطرح می شود که ساکنان مسکن مهر ، طبق خبرهایی که در رسانه ها منتشر شده است ، دارای بیمه بوده و به همین دلیل ، این شرکته بیمه است که باید نسبت به بازپرداخت تسهیلات باقی مانده اقدام کند ، نه مردمی که کالای بی کیفیت (مسکن مهر) تحویل گرفته اند و گارانتی کالای آنها همان بیمه است.

مسئله ای که هم اکنون مطرح شده این است که ، اصولا در شرایط کنونی مسکن مهر بی کیفیت ساخته شده و احتمال هر نوع تخریبی وجود دارد . این درحالیست که جدا از اینکه زلزله ای رخ بدهد یا خیر ، این ساکنین مسکن مهر هستند که باید بهای مسکن فرو ریخته در سرشان را بپردازند. این موضوع مسئله است که مشخص نیست عمدا از سوی مسئولین مطرح شده یا سهوا و با ناهماهنگی های هیجانی در هنگام بحران به زبان آورده می شود. در هر صورت کارشناسان بر این باورند که ، بیان بازپرداخت لز سوی مردم آسیب دیده در مسکن مهر شبیـه به جوک است چرا که مردم هرگز زیر بار نمی روند و در اصل منطقی برای بازپرداخت این محصولات بی کیفیت وجود ندارد. این شرکت های بیمه هستند که برای بازپرداخت تهسیلات به بانک ها،  باید وارد عمل شوند.

همان‌گونه که در چند روز اخیر، علیرضا بیانیان، مدیرعامل شرکت بیمه آرمان، بیان کرده است : اگر یک واحد مسکونی مسکن مهر مبلغ ٥٠ میلیون تومان قیمت داشته باشد که ١٥ میلیون تومان آن وام باشد، تعهد بیمه برای ٥٠ میلیون تومان نبوده و فقط مبلغ تسهیلات، مشمول حوادث غیرمترقبه خواهد شد. ضمن اینکه اگر از مبلغ ١٥ میلیون تومان، سه ‌میلیون تومان اقساط آن پرداخت‌ شده باشد، تعهد بیمه‌گر ١٢ میلیون تومان است. بیمه آرمان مسئول مانده بدهی تسهیلات است و بر‌اساس‌این خسارات ناشی از حوادث غیرمترقبه را پرداخت خواهد کرد .

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

100 نفر کشته در واحدهای مسکن مهر کرمانشاه

مجتبی نیک کردار، معاون استاندرا کرمانشاه در گفتگویی اظهار داشت: تعداد جان باخته گان واحد های مسکن مهر در سرپل ذهاب به 100 نفر رسیده است.

به گزارش آهن پرایس در تحلیل بازار مسکن، مجتبی نیک کردار از تخریب کامل دو ساختمان مسکن مهر در سرپل ذهاب خبر داد کی طی این ریزش جمعا 100 نفر از هموطنانمان جان خود را از دست دادند.

وی در ادامه تاکید کرد: در برخی مناطق ارسال کمک های مردمی در بعضی اقلام به حداکثر رسیده است این حالی است که در برخی اقلام با کمبود مواجه شده ایم. درخواست ما از تمام مردم این است که کمک های خود را تحویل حلال احمر داده تا بتوانیم به نحوی موثر عملیات امداد رسانی را انجام دهیم.

نیک کردار با اشاره به آغاز عملیات بازسازی مناطق زلزله زده عنوان کرد: با توجه به خسارت 25 هزار واحد روستایی و 4 هزار واحد شهری در اثر زلزله، عملیات بازسازی از امروز آغاز خواهد شد و خسارت دیدگان برای دریافت وام می توانند اقدام کنند.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

تولید اولین مقطع بیم بلانک کشور

به گزارش آهن پرایس در تحلیل بازار آهن، به اهتمام تلاشگران ذوب آهن اصفهان ، نخستین مقطع بیم بلانک (Beam Blank) کشور طراحی و تولید شد.
 بدین ترتیب به نقل از صداوسیما اصفهان ؛ معاون بهره برداری ذوب آهن اصفهان گفت: بیم بلانک از جمله مقاطع ویژه ریخته گری مداوم است که اولین شمش آن در مدت هفت ماه در بخش فولادسازی  با صرف ۳میلیارد ۵۰۰میلیون ریال هزینه تولید شد.
اردشیر افضلی افزود: از مزایای دستیابی به این موفقیت میتوان به کاهش مصرف انر‍ژی، افزایش بهره وری و کیفیت محصولات، افزایش حجم وسرعت تولید محصول نهائی، کاهش پاس نوردی، کاهش میزان غلتک مصرفی نورد و قابلیت تولید مقاطع سنگین از جمله 
تیرآهن بال پهن در سایزهای مختلف اشاره کرد. 
وی افـزود : تمام مراحل طراحی از قبیل فراهم کردن مس قالب بر اساس ابعاد مشخص شده و تهیه نقشه های قالب و موبیل سکتور توسط بخش فولاد سازی کارخانه و با اطلاعات مفید بومی متخصصان داخلی انجام شده است.
اردشیر افضلی ، معاون بهره برداری ذوب آهن ، تامین نیاز بازار به منظور  رقابت در بازارها ی داخلی و همچنین بازارهای خارجی ، جلوگیری از مورد استفاده قرار دادن تیرورق در اسکلت فلزی ساختمان های بلند قامت و جلوگیری از واردات تیر آهن های بال پهن را از دیگر اهداف فرآوری بیم بلانک بیان کرد. افضلی در رابطه با میزان تولید سالانه ی تیرآهن بال پهن گفت: با رسیدن  به دانش فنی این تکنولوژی کارخانه ذوب آهن اصفهان میتواند سالانه بیش از ۱۰۰ هزار تن تیرآهن بال پهن را تولید و به بازار های داخلی و خارجی عرضه کند.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

قیمت آهن آلات ساختمانی در آبان ماه 96

به گزارش آهن پرایس با توجه به تحقیقات میدانی و کارشناسی صورت گرفته در بازار آهن در آبان ماه سال 96 به غیر یک یا دومورد افزایش هیجانی بازار ثبات نسبی را در قیمت اهن آلات شاهد بودیم.لازم به ذکر است افزایش قیمت ها در آن دو مورد نیز با واکنش منفی بازار مواجه شد و دوباره به پله قبل عقب نشینی کرد.اما اگر به صورت دقیق تری نگاه کنیم این ثبات یک معدل از بازار محسوب می شود بدین معنی که در برخی از موارد از جمله قیمت میلگرد آجدار افت خیز ها بیشتر از سایر محصولات بوده و به طور کلی می توان گفت که قیمت فعلی میلگرد در بازه 2100 الی 2200 تومان در هر کیلوگرم می باشد. (سایز 16 الی 28 در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته).


قیمت قوطی و پروفیل و قیمت نبشی و ناودانی بیشترین ثبات را نسبت به سایر مقاطع داشت و در اکثر مواقع بدون تغییر اعلام شد.البته این ثبات شامل قیمت ورق گالوانیزه و همچنین قیمت ورق روغنی نیز می شود. قیمت تیرآهن نیز در ابتدای آبان ماه بیشتر روند نزولی داشت و الان تقریبا به آرامش رسیده است. در بین تمامی مقاطع قیمت ورق آهن با شیب ملایمی رو به بالا بود البته این شیب آنچنان نبود که برای خریداران نفس گیر باشد و آنان را از خرید منصرف کند. قیمت ورق سیاه مبارکه در حال حاضر در سایز های پر مصرف نزدیک به 2450 تومان می باشد.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

بهترین زمان برای صنعت فولاد ایران و جهان

آهن پرایس: با بررسی روند فعلی صنعت فولاد کشور با سالهای گذشته، میتوان به این نتیجه رسید که در حال حاضر صنعت فولاد در حال گذار از موقعیت بسیار مناسبی است.
بهادر احرامیان، عضو انجمن تولیید کنندگان فولاد با عنوان کردن مطلب فوق در خصوص وضعیت بازار فولاد جهانی افزود: با توجه به کاهش ظرفیت ها در چین و برنامه این کشور در راستای توسعه اقتصادی شاهد اثر مناسبی بر بازار فولاد هستیم.

احرامیان افزود: طبق قواعد کلی صنعت فولاد،با افزایش یا کاهش ظرفیت ها در این صنعت اثر آن را در قیمت ها مشاهده می کنیم. به نوعی که وقتی ظرفیت ها افزوده شود و مازاد وجود داشته باشد تاثیر تصاعدی منفی آن بر روی قیمت ها ملموس خواهد بود. از طرف دیگر وقتی ظرفیت های تولید با کاهش روبرو شود اثر تصاعدی آن بر افزایش قیمت ها قابل مشاهده است.
وی همچنین خاطر نشان کرد: هم اکنون در این برهه زمانی هستیم و علاوه بر کاهش ظرفیت ها،افزایش تقاضای جهانی هرچند به صورت مقطعی نیز باعث افزایش سطح قیمت ها شده است و به همین جهت میتوان گفت تولید کنندگان جهانی در دوره خوبی به سر می برند. وی در ادامه اشاره کرد: باید به برخی ملزومات و افزایش قیمت برخی نهاد های تولید توجه داشت زیرا که اینگونه مسائل فشار برای افزایش قیمت را در پی دارد. منیزیت که در تولید خاک نسوز استفاده می شود از جمله این موارد است.

این کارشناس صنعت فولاد ادامه داد: تمام این پارامتر ها باعث افزایش روند قیمتی می شوند که پیش بینی می شود در دو یا سه فصل آینده هم ادامه داشته باشد. در خصوص تاثیر قیمت فولاد در بازار ایران باید مشخصا بازار فولاد ایران به بازار های جهانی متصل است. چند سالی است که کشور ما به صورت نسبتاً قوی وارد عرصه فولاد شده است و اگر قیمت های داخلی ما پایین از قیمت های جهانی باشد محصولات فولادی برای ایجاد تعادل در بازار داخل، صادر خواهند شد و پس از تعدیل ، روند عادی به بازار باز می شود.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

افزایش هزینه حمل و نقل و تاثیر آن بر بازار ایران

طی ماه های گذشته میزان هزینه حمل و نقل فولاد از کشورهای روسیه و قزاقستان به ایران افزایش یافته است و همین امر موجب شده تا میزان واردات فولاد به کشور کاهش یابد.

یکی از عوامل تاثیر گذار بر روی نرخ محصولاتی که در بازارهای بین المللی عرضه می شود، هزینه حمل و نقل آن هاست. بالا رفتن هزینه حمل و نقل سبب میشه تا نرخ تمام شده محصولات در بازار افزایش یافته و میزان تقاضای آن محصول با کاهش مواجه شود. با توجه به شواهد موجود، بنظر می رسد طی ماه های گذشته این معضل برای صنعت فولاد هم ایجاد شده است.

به گزارش آهن پرایس در تحلیل بازار فولاد، در طی دو ماه گذشته میزان هزینه حمل و نقل از بندرهای دو کشور روسیه و قزاقستان به ایران افزایش یافته است که موجب شده واردات ورق ها فولادی به ایران کاهش یابد. طی این دوماه هزینه حمل از بندر استاراخان روسیه به سمت ایران برای هرتن 3 تا 5 دلار افزایش داشته است و قیمت ان به 20 دلار در هر تن رسید. همچنین هزینه حمل و نقل از بندر اکاتوی قزاقستان به ایران با 3 دلار افزایش از 17 دلار گذشت.

دلایل افزایش هزینه های حمل و نقل

یکی از مهمترین مسائل در افزایش هزینه های حمل و نقل، تغییر فصل و اغاز فصل صادرات دانه های خوراکی از روسیه به بقیه کشور های دنیاست. در این مدت میزان تقاضا برای کشتی های باری افزایش می یابد که همین امر موجب می شود هزینه حمل ها افزایش یابد. یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر روی هزینه حمل ها، کمبود تعداد کشتی های باربری در دو کشور روسیه و قزاقستان می باشد که باعث شده به دلیل کمبود کشتی هزینه های حمل زیاد شود.

طبق بررسی ها انجام شده، این افزایش هزینه ها در دو فصل پاییز و زمستان اتفاق می افتد و با عبور از این دو فصل به تدریج قیمت ان با کاهش مواجه خواهد شد.

تاثیرات افزایش هزینه ها بر بازار داخلی ایران

با کم شدن میزان واردات فولاد ایران به خاطر افزایش هزینه های حمل و نقل کشتی های باری، فولاد کمتری در بازار ایران در دسترس می باشد. البته با توجه به شرایط نا مطلوب اقتصاد کشور، این کم بود محصول در بازار ایران مشکلات فراوانی را در بر نخواهد داشت زیرا در حال حاضر بازار ایران در رکود به سر می برد و تاثیرات این رکود در بخش های صنعتی و و مصرف کننده قابل مشاهده است و این رکود باعث شده تا میزان تقاضا در بازار کاهش یابد و کاهش واردات به ایران اسیبی به اقتصاد کشور وارد نخواهد کرد. همچنین طی سال های اخیر، ایران فعالیت های بسیاری در قالب افزایش میزان ولید خود انجام داده است که موفقیت آمیز بوده و همین امر موجب شده تا کاهش واردات نتواند تاثیری بر بازار کشور بگذارد. مورد سوم کم شدن میزان ساخت و ساز در فصل زمستان در کشور می باشد، که با آمدن فصل سرما تقاضا برای فولاد کمتر می شود.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

افزایش میزان سود کارخانه ها با کاهش هزینه ها

مدیر عامل شرکت ملی فولاد ایران در گفتگویی اظهار داشت: با وجود کاهش مقدار بهره وری در کشور، در صورتی که کارخانه های فولادی بخواهند میزان سود خود را افزایش دهند، باید هزینه های تولید خود را تا حد ممکن کاهش دهند.

به گزارش اهن پرایس در تحلیل بازار فولاد، منصور یزدی زاده در ادامه عنوان کرد: با کاهش هزینه های، کارخانه ها می توانند میزان سود بیشتری را برداشت کنند. منصور یزدی زاده در پاسخ به این سوال که چرا کارخانه ها نیروی کارشان را تعدیل نمی کنند، گفت: کارخانه ها نمی توانند به راحتی کارگران خود را بیکار کنند زیرا آنها نسبت به اشتغال و تامین معاش کارگران موظف هستند. شمار بیکاران در جامعه روز به روز در حال افزایش است و ما باید بجای بیکار کردن کارگران، ابتدا بهره وری و ماشین آلاتمان را ارتقا دهیم تا از این طریق بتوانیم با بالا رفتن میزان تولید و افزایش سود، معضلات مربوط به نیروی انسانی را جبران کنیم.

منصور یزدی در آخر خاطر نشان کرد: در صورتی که کارخانه ها هزینه های خود را کاهش دهند، با افزایش میزان سودشان در مسیر رشد و تعالی قرار گرفته و مشکلات آن ها برطرف خواهد شد. 

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

افزایش تولید در زنجیره فولاد

به گزارش آهن پرایس؛ آمارها حاکی از رشد مجموعه تولیدات زنجیره فولاد در هفت ماه امسال می باشد، بر اساس این تحقیق از شرکت های بزرگ معدنی، تولید  محصول کنستانتره سنگ آهن در مجموع از ابتدای سال جاری 19 درصد رشد داشته و معادل با 21 میلیون و 880 هزار تن بوده است. تولید گندله، آهن اسفنجی، فولاد خام و محصولات فولادی نیز در مدت مشابه با رشد همراه بوده و بر مبنای همین اطلاعات شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با مجموع تولید هشت میلیون و سی هزار تن بیشترین سهم تولید را در بازار داشته است.
از ابتدای سال جاری به نسبت پارسال گندله نیز رشد 24 درصدی را تجربه کرده و مجموع تولید این محصول به 17 ملیون و 960 هزار تن رسیده که شرکت گل گهر، 
فولاد مبارکه و فولاد خوزستان به ترتیب بیشترین سهم را از تولید این محصول داشته اند.
علاوه بر محصولات ذکر شده در بالا لازم به توضیح است تولید محصولات فولادی نیز در این هفت ماه گذشته از سال جاری نسبت به سال قبل پنج درصد رشد داشته است و تا کنون رقم شش میلیون و ۱۱۱هزار و ۲۲۹ تن را به ثبت رسانده است. در ادامه آمار، تولید ۹ میلیون و ۵۷۱هزار و ۸۷۱ تن شمش فولادی حاکی از رشد 14 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال قبل است.
از سوی دیگر بررسی تولید دو محصول مس و آلومینیوم نشان می‌دهد که این دو محصول در سال جاری متحمل افت شد. گرچه افت را برای آلومینیوم می‌توان جزئی ذکر کرد اما افت 30 درصدی تولید مس در سال جاری درخور توجه است. بر اساس آمار تولید آلومینیوم، این محصول از ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته افتی سه درصدی داشت و به رقم  ۱۹۴ هزار و ۹۱۳ تن رسید. اما تولید کاتد مس در هفت ماه اول سال ۱۳۹۶ نسبت به زمان مشابه سال قبل افتی ۳۰ درصدی داشت و رقم ۷۷ هزار و ۶۰۰ تن را به ثبت رساند در حالی که تولید کنسانتره مس با رشد سه درصدی نسبت به قبل ۶۴۴ هزار و ۱۶۰ تن رسید.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.