شرکت آهن پرایس

آهن پرایس مرجع معتبر اطلاعاتی و مبادلاتی صنعت آهن و فولاد کشور

آهن پرایس مرجع معتبر اطلاعاتی و مبادلاتی صنعت آهن و فولاد کشور

۳۸ مطلب در مهر ۱۳۹۶ ثبت شده است

افت قیمت ها در فروش آهن آلات ساختمانی

در هفته ی گذشته قیمت ها در بازار آهن آلات افزایش ناگهانی یافت و موجب نارضایتی عده ی کثیری از مردم شد؛ البته لازم به ذکر است که این افزایش قیمت ها زیاد طولی نکشید و حتی تا یک هفته نیز دوام نیاورد و فقط مختص چند روز بود؛ که در همان چند روز نیز شاهد افزایش قیمت چشم گیری در بازار بودیم.

طبق برآورد ها و بررسی های انجام شده، علت افزایش قیمت ناگهانی بازار اهن، بالا رفتن نرخ ارز و دلار بود. البته صحبت های دونالد ترامپ نیز در روند قیمت ها و اقتصاد ما بی تاثیر نبود.  گفتنی است که با پایین آمدن نرخ ارز و دلار، قیمت ها نیز در بازار آهن به سرعت کاهش یافت. در حال نیز سه روز است که شاهد روند نزولی قیمت ها در بازار اهن الات هستیم.

نکته جالبی که در این زمینه وجود دارد و باید به آن اشاره کرد، رکود بازار آهن می باشد. به نظر می رسد بازار اهن تهران و یا حتی بازار اهن الات کشور نیز به گونه ای دچار یخ زدگی و سکوت شده است که در هیچ شرایطی نمی توان کوچیک ترین تغییر یا حرکتی در آن ایجاد کرد؛ زیرا هم در شرایط روند نزولی قیمت ها و هم در شرایط افزایش قیمت ها، خریداران دست از خرید کشیده اند و تنها نظاره گر بازار هستند.

هم اکنون نیز قیمت پروفیل و قوطی تا 20 تومان (نسبت به روز دوشنبه 96/7/24) کاهش یافته و قیمت ها حدود 3100 تومان اعلام شده است. قیمت میلگرد ها نیز 20 الی 40 تومان کاهش یافت و قیمت کنونی میلگرد سایز 14 الی 28، از قراری 2100 الی 2200 می باشد.  قیمت تیرآهن ها در سایز های بالا ثابت و در چند تا سایز پایین 3 الی 5 تومان کاهش داشت. قیمت ورق سیاه نیز تا 20 تومان کاهش داشت.

برای مشاهده متن خبر اصلی کلیک کنید

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

حجم مصرف قراضه در آسیا و آمریکا

در نیمه ی اول سال جاری، کشور چین به عنوان بزرگ ترین مصرف کننده قراضه جهان شناخته شد؛ همچنین میزان مصرف قراضه چین در سال جاری حدود 46% رشد داشته و به 62 میلیون تن به ثبت رسیده است. این حجم از مصرف قراضه در حالی است که در سال گذشته حدود 46 میلیون تن به ثبت رسیده بود. گفتنی است که مصرف قراضه یورو نیز در این مدت 4.8 درصد افزایش داشته  و 47.717 میلیون تن شد. همچنین آلمان و ایتالیا بزرگترین خریداران قراضه در حوزه یورو بودند.

طبق بررسی های صورت گرفته می توان اعلام کرد که آمریکا نیز در نیمه اول سال جاری، حدود 1.5% افزایش رشد مصرف قراضه داشته و حجم مورد استفاده آنها حدود 24 میلیون تن ثبت شد. مصرف ژاپن با 9 درصد رشد 17.85 میلیون تن ثبت شد و در ترکیه نیز با 16 درصد بهبود 14.582 میلیون تن بود.

در این بین در ترکیه نیمه نخست سال خرید وارداتی قراضه 1.6 درصد افزایش یافت و 9.327 میلیون تن بود؛ همچنین لازم به ذکر است که ترکیه رتبه اولین وارد کننده قراضه را همچنان حفظ می کند. پس از آن نیز کره جنوبی دومین وارد کننده قراضه بود که با 7.8 درصد رشد 3.037 میلیون تن ثبت شد.

برای مشاهده متن خبر اصلی کلیک کنید

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

چاره اندیشی برای رکود بازار آهن آلات

بعد از پایین آمدن نرخ ارز و دلار، روند قیمت ها نیز در بازار آهن آلات نزولی شد. در حال حاضر بازار اهن الات کشور دو روز است که با کاهش قیمت مواجه شده و همچنان خبری از معامله و تحرک بازار نیست! به نظر می رسد همان طور که با شروع افزایش قیمت ها در بازار، شاهد تحرک و تکاپو بازار نبودیم؛ با شروع کاهش قیمت ها نیز با تحرک و خرید و فروش ها در بازار رو به رو نیستیم. مسئله رکود در بازار آهن امری جدی است که حتی با وجود تدابیری که مسئولان در سال گذشته دیده بودند، بازار نه تنها که نجات نیافت، بلکه موجب تعطیلی بسیاری از آهن فروشان در سراسر کشور نیز شد.

از جمله مواردی که برای نجات بازار آهن چاره اندیشی شده بود، می توان به اعطای تسهیلات و وام های بزرگ با سود کم به انبوه سازان اشاره کرد. در زمستان سال 95 اخباری مبنی بر اعطای تسهیلات چشم گیری به انبوه سازان منتشر شد که حتی این مورد نیز مورد استقبال زیادی قرار نگرفت و آب از آب تکان نخورد! ضمن آنکه به عنوان راه حل دوم، اقدام به کاهش قیمت ها کردند که قیمت ها در بازار اهن الات بشدت افت کرد و شکسته شد. با این وجود نیز مردم تمایل زیادی به خرید نشان ندادند و بازار بیشتر دچار بی تحرکی و سکوت شد. 

بعد از مدتی صاحبان کارخانه های تولید کننده تولید میلگرد طی یک نشست و گرد همایی بزرگی با عنوان "هشتمین جلسه هم اندیشی تولید کنندگان میلگرد"، اقدام به افزایش مجدد قیمت ها در بازار کردند. بدین ترتیب که در این جلسه قرار شد تا تولید کنندگان میلگرد به منظور ایجاد توازن در عرضه و تقاضا، اقدام به کاهش 15درصدی تولید محصولات خود کنند. به عبارت دیگر قصد داشتند تا با کاهش میزان تولید خود، عرضه در بازار را کاهش دهند تا قیمت ها بالا برود و مردم را بیشتر نسبت به خرید راغب کنند.

گفتنی است که این اقدام نیز مانند دیگر تلاش های گذشته بی نتیجه ماند و بازار همچنان تکانی نخورد! با توجه به مطالب ذکر شده به این نتیجه می رسیم که اکثر فعالان در این صنعت، اقدام به مواردی برای بهود بازار کرده اند اما مجموع این اقدامات نتیجه جز بی تحرکی و یخ زدگی بازار نداشت. منظور از یخ زدگی بازار این است که هر عملی انجام می دهند یا هر اتفاقی می افتد، مانند کاهش یا افزایش قیمت ها، بازار دچار تحرک نمی شود. با توجه به اینکه بیشترین حجم استفاده شده از تولید آهن آلات کشور مربوط به بخش مسکن و ساخت و ساز است؛ زمان آن رسیده که مسئولان تمام تلاش خود را جهت بهبود بخشیدن به بازار مسکن بکنند تا از این راه بتوان هم بخش مسکن و هم بخش آهن آلات کشور را نجات داد.

برای مشاهده متن خبر اصلی کلیک کنید

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

 

بحران کمبود الکترود در راه است

اخیرا دولت چین به دلیل کمک به محیط زیست و کاهش آلاینده ها، دستور داد تا کارخانه های تولید کننده فولاد اقدام به تعطیلی خطوط فرسوده خود کنند. پیش بینی می شود با انجام این کار، میزان نیاز چین به الکترود بیشتر شود. الکترود یکی از مهم ترین موارد مورد استفاده جهت تولید فولاد است که در کوره های قوص الکتریکی به کار می رود. گفتنی است که یکی از مواد های اولیه برای تولید الکترود، کک سوزنی می باشد که قیمت این ماده نیز رو به بالا می باشد.

البته بنابر دلایل مختلفی پیش بینی می شود که میزان نیاز به الکترود در سطح جهانی افزایش چشم گیری یابد و بحرانکمبود الکترود را ایجاد کند. از جمله این دلایل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کشور چین به زودی حجم تولیدی فولاد و الکترود خود را کاهش می دهد
  2. شیب قیمت های کک سوزنی رو به بالاست.
  3. افزایش قیمت الکترود در ژاپن
  4. تولید فولاد در اروپا و آمریکا توسط کوره های قوص الکتریکی است که نیاز به الکترود بیشتر خواهد شد.

برای مشاهده متن خبر اصلی کلیک کنید

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

قیمت آهن آلات ساختمانی کاهش یافت!

روز گذشته (یک شنبه 23 مهر) قیمت آهن آلات ساختمانی کاهش یافت که این موضوع می تواند نشات گرفته از کاهش نرخ ارز و دلار باشد. طبق پیش بینی های انجام شده، قیمت اهن الات کاهش یافت و این موضوع سبب شد تا کمی از نگرانی های خریداران کاسته شود. سخرانی های تهدید آمیز ترامپ علیه ایران، موجب شد تا نرخ ارز و دلار و طلا افزایش یابد و در کنار آن نیز قیمت آهن آلات ساختمانی نیز روندی صعودی پیدا کند.

این موضوع که قیمت آهن آلات مجددا کاهش یابد، امری دور از ذهن یا غیر قابل پیش بینی نبود؛ زیرا با توجه به آمار ها و گزارش های ارسالی از سوی بازار آهن و فولاد و سنگ آهن چین، متوجه کاهش قیمت ها در سطح جهانی و افت قیمت در بازار سنگ آهن چین بودیم. این امر بیانگر آن بود که قیمت آهن تنها در ایران افزایش یافته که با پایین آمدن نرخ ارز و دلار، شاهد روند نزولی قیمت ها خواهیم بود.

قیمت قوطی و پروفیل نسبت به روز (شنبه 22 مهرماه) حدود 20 الی 30 تومان کاهش داشت. قیمت میلگرد آجدار نیز ثابت بود و تنها سه کارخانه ی: هیربد - میانه و ابهر کاهش قیمت 20 الی 40 تومانی داشتند. تیرآهن ذوب آهن اصفهان و تیرآهن های متفرقه 5 تا 10 هزار تومان کاهش قیمت داشتند. قیمت نبشی 70 تومان کاهش داشت ولی قیمت اعلامی اکثر کارخانه های تولید کننده ناودانی ثابت بود و تنها ناودانی های شکفته کاهش قیمت 20 تومانی داشتند.


برای مشاهده متن خبر اصلی کلیک کنید

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

همکاری کشور چک با فولاد مبارکه برای تولید فولاد

اخیرا معاون امور صنعت، معدن و تجارت کشور چک، از کارخانه فولاد مبارکه بازدید کرده است و طی نشستی که به مدیرعامل این مجموعه داشت اعلام کرد: تکنولوژی لازم برای راه اندازی بخش هایی از فولاد در کشور ما وجود دارد که می توانیم در این زمینه با ایران و مخصوصا شرکت فولاد مبارکه اقدام به شروع همکاری کنیم. وی در ادامه نیز تاکید زیادی بر فرصت های جدید و همکاری ایران و چک کرد.

موریچکی ادامه داد: مهم ترین هدف بازدید فولاد مبارکه برای کشور ما، آشنا شدن با صنعت فولاد ایران می باشد. کشور ایران توانسته به خوبی در زمینه توسعه صنعت فولاد خود موفق عمل کند؛ از این رو ما بیشتر تلاش خواهیم کرد تا محصولات تولید شده از فولاد ایران را برای کشور خودمان خریداری کنیم و در کشور چک مورد استفاده  قرار دهیم.

بعد از سخنان موریچکی، سفیر چک اظهار کرد: ایران یک کشور بزرگ است که مدام در حال پیش رفت و توسعه یافتن است. من اطمینان دارم که جایگاه آینده ایران در سطح جهان، بسیار بزرگتر از جایگاه کنونی خواهد بود.

وی ادامه داد: چشم انداز هایی که مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه برای ما ترسیم کرده است بسیار من را تحت تاثیر قرار داده است. ما باید درصدد احیا کردن همکاری هایی که در گذشته با هم داشتیم بکوشیم. همچنین لازم به ذکر است که مردم اهل منطقه فولاد مبارکه به دلیل همکاری های کشور چک با صنایع فولاد و نساجی این کشور، خاطرات بسیار خوبی از مردم چک دارند.


برای مشاهده متن خبر اصلی کلیک کنید

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

فروش آهن آلات و پیش بینی بازار آهن

روند افزایشی قیمت ها در بازار آهن ادامه دارد. با توجه به بررسی نمودار قیمت ها و آمار های منتشر شده از وضعیت روز گذشته بازار آهن، می توان اعلام کرد که افزایش قیمت ها در روز گذشته نیز با همان شدت روز های قبل ادامه داشت. بازار آهن در روز گذشته (شنبه 96/7/22) با شیب تند قیمت ها مواجه شد در حالیکه تعداد معاملات و خرید و فروش ها بسیار کم بود.وضعیت بازار آهن آلات در حال حاضر به گونه ای می باشد که مسئولان علاوه بر عدم توانایی خارج کردن بازار از رکود، توانایی مهار کردن افزایش قیمت ها و کنترل قیمت ها را نیز ندارند. 

با این وجود به نظر می رسد که به زودی شاهد کاهش قیمت ها در بازار باشیم؛ زیرا نرخ ارز و دلار نیز در حال کاهش می باشد و این یک موضوع کاملا خوشایندی برای بازار اهن و خریداران می باشد. البته لازم به ذکر است که منظور از کاهش قیمت ها، افت قیمت شدید و یا برگشت قیمت ها به چند ماه اخیر نیست؛ حتی اگر قیمت آهن در هر کیلو تا 10 تومان نیز کاهش یابد، می گوییم با کاهش قیمت ها در بازار مواجه هستیم.

قیمت قوطی و پروفیل در روز گذشته (شنبه 96/7/22) نسبت به روز پنج شنبه، بین 140 الی 180 تومان افزایش داشت و قیمت ها به 3150 تومان در هر کیلو رسیده است، این در حالی است که در یک ماه گذشته قیمت پروفیل در هر کیلو 2700 تومان بود. قیمت میلگرد های آجدار نیز 70 الی 80 تومان دیگر افزایش یافت و 2300 تومان ثبت شد.

قیمت تیرآهن نیز 5 الی 10 هزار تومان افزایش یافت که افزایش قیمت ها با افزایش تقاضا اصلا همراه نبود. قیمت نبشی 60 الی 90 تومان و قیمت ناودانی 60 الی 80 تومان افزایش یافت. قیمت ورق سیاه هم 10 الی 30 تومان افزایش یافت.


برای مشاهده متن خبر اصلی کلیک کنید

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

رابطه افزایش قیمت آهن آلات با سخرانی ترامپ

افزایش قیمت ها در بازار آهن تهران موجب ناراحتی و نارضایتی برخی از فعالان در این بازار شده است. با توجه به آنکه قیمت ها حدود یک الی یک ماه ونیم روندی ثابت داشت، اما در هفته گذشته بعد از سخرانی های ترامپ که با  اعتراضات در مورد ایران همراه بود، به طور ناگهانی قیمت آهن آلات و فولاد -  نرخ ارز و دلار و سکه، به شدت افزایش یافت. این افزایش قیمت ها هرچند که با افزایش معاملات و خرید و فروش ها همراه نبود، اما باعث شد تا بازار کمی تکان بخورد و مردم بیشتر اقدام به استعلام قیمت کنند.

طی سال های اخیر تا کنون، روال بازار آهن به این ترتیب بوده که در پنج شنبه ها به دلیل نیمه وقت کار کردن عرضه کنندگان بزرگ آهن آلات و تعطیلی اکثر کارخانه ها، قیمت ها در بازار ثابت اعلام شوند و هیچ گونه تغییر یا نوسانی نسبت به روز قبل تر را نداشته باشند؛ اما در پنج شنبه هفته ی گذشته شاهد افزایش مجدد قیمت ها در بازار بودیم که این موضوع می تواند یک مشکل مهم و جدی را در بازار آهن ایجاد کند، زیرا با افزایش سرسام آور قیمت ها در بازار، میزان خرید نیز کاهش می یابد و این موضوع رکود در بازار آهن ایران را شدت بیشتری می بخشد.

در پنج شنبه (بیستم مهرماه) قیمت قوطی و پروفیل از درب کارخانه، با افزایش قیمت 160 الی 180 تومانی اعلام شد. قیمت میلگرد های آجدار نیز بین 70 تا 90 تومان افزایش یافت. قیمت تیرآهن ها ثابت اعلام شد.

برای آنکه متوجه تاثیر سخرانی روز گذشته دونالد ترامپ در بازار آهن آلات بشویم، باید تا پایان هفته جاری صبر کنیم و وضعیت بازار را در این هفته مورد بررسی قرار دهیم. 

برای مشاهده متن خبر اصلی کلیک کنید

 

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

بازار میلگرد و بیلت در امارات و ترکیه

طبق آمار ها و نمودار های منتشر شده از سوی بازار آهن و فولاد امارات، شاهد روند نزولی قیمت بیلت و میلگرد و کاهش تقاضای وارداتی در طول یک هفته ی گذشته بوده ایم. با این وجود که قیمت میلگرد ترکیه تا 530 دلا در هر تن سی آف آر اعلام شد، ولی موردی برای انجام این معامله ثبت نشده است.

قیمت میلگرد ها در بازار داخلی امارات، از قراری 595 تا 600 دلار در هر تن درب کارخانه می باشد که لازم به ذکر است این قیمت ثابت بوده و تغییری نداشته است. گفتنی است میانگین قیمتی که برای بیلت وارداتی در طول یک هفته اعلام شده است، 525 تا 530 دلار هر تن سی اف آر می باشد که این قیمت در حالت ثبات بوده است. بیلت در 490 دلار هر تن سی اف آر هم پیشنهاد شده ولی خریداری نداشته است.

قیمت بیلت های صادراتی ترکیه نیز 510 دلار در هر تن فوب گزارش شده است که نشان دهنده ی کاهش قیمت 30 دلاری نسبت به هفته ی گذشته می باشد. از طرفی بیلت وارداتی در ثبات بوده محصولات سی آی اس 515 تا 520 دلار هر تن سی اف آر ثبت شده است و خریدارها بالاتر از 490 دلار حاضر به معامله نبوده اند.

برای مشاهده متن خبر اصلی کلیک کنید


برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

پیش بینی بازار فولاد

طبق بررسی های انجام شده از وضعیت کنونی بازار فولاد می توان پیش بینی کرد که به دلیل کاهش تولید فولاد چین می توان به آینده بازار امیدوار بود. همچنین اعلام شده است که در ماه های بین نوامبر و دسامبر شاهد قیمت هایی مانند قیمت های اکنونی خواهیم بود و سپس قیمت ها مجددا روندی رو به بالا و افزایشی به خود خواهند گرفت. لازم به ذکر است که از جمله دلایل مهمی که نقش اساسی در کاهش قیمت فولاد داشت، رکوردی بود که از حجم تولید فولاد درماه گذشته زده شده بود. بدین منظور که در ماه آگوست رکورد تولید فولاد در چین شکسته شد و به دلیل نگرانی از مازاد عرضه، قیمت ها کاهش یافت.

 طبق اضهاراتی که تجار چینی داشته اند اعلام شده: یکی از نشانه های خطرناکی که در بازار وجود دارد، رو به بالا بودن میزانموجودی میلگرد است. لازم به ذکر است که به دلیل کاهش قیمت ها در ماه اکتبر(بعد از تعطیلات رسمی چین)، پیش بینی می شود که قیمت ها روندی بسیار کاهشی به خود بگیرند. چینی ها بر این باورند که به دلیل بالا بودن حجم موجودی در انبار های ورق های گالوانیزه و ... ممکن است با کاهش حجم خرید مواجه شوند.

با وجود تمام این تفاسیر کارشناسان اعلام کرده اند: کاهش قیمت ها در بازار های فولاد چین زیاد طول نخواهد کشید زیرا در ماه آینده میزان تولیدات فولاد در استان هبی چین تا 50% کاهش خواهد یافت. این موضوع بیانگر کاهش عرضه فولاد در چین خواهد بود. 

برای مشاهده متن خبر اصلی کلیک کنید


برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.