شرکت آهن پرایس

آهن پرایس مرجع معتبر اطلاعاتی و مبادلاتی صنعت آهن و فولاد کشور

آهن پرایس مرجع معتبر اطلاعاتی و مبادلاتی صنعت آهن و فولاد کشور

۴۴ مطلب در شهریور ۱۳۹۶ ثبت شده است

عرضه و صادرات بیلت افزایش خواهد یافت

بازار فولاد در آفریقای شمالی شرایطی را ایجاد کرده است که موجب شده تا تولید کنندگان بیلت سی آی اس به حد چشم گیری میزان عرضه صادراتی خود را در ماه جاری افزایش بدهند. در آفریقای شمالی میزان عرضع بسیار محدود است و قیمت های محصولات فولادی تا حد زیادی افزایشی شده است.

مجموع این موارد باعث شده تا تولید کنندگان بیلت سی آی اس بسیار ترغیب شوند که میزان عرضه خود را افزایش بدهند. از سوی دیگر با وجود حجم انبوهی که برای تقاضای اسلب صادراتی وجود دارد، میزان عرضه ی بشدت کاهش یافته که این موضوع می تواند نشانه ای از گران شدن اسلب سی آی اس صادراتی باشد.

گفتنی است که حجم صادرات بیلت سی آی اس در ماه جاری تا 13% افزایش خواهد یافت و به ظرفیت 1.03 میلیون تن خواهد رسید. این حجم از صادرات مختص فولاد سازان سی آی اس خارجی خواهد بود. اما نکته ای که وجود دارد میزان عرضه و صادرات اسلب سی آی اس خواهد بود. در ماه جاری شاهد افت 8% عرضه ی اسلب خواهیم بود.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

کاهش قیمت سنگ آهن در بازار دیروز

قیمت سنگ آهن وارداتی چین در دو روز قبل (سه شنبه 28/6/96) بعد از مدت ها افزایش قیمت داشت. شرایط بازار سنگ آهن چین بیانگر آن بود که خریدارن دوباره اقدام به خرید کردند و بازار یک تحرکی نسبی را به خود گرفته است. فعالان بازار عمده دلیل بازگشت خریداران را، افزایش قیمت ها می دانستند که بهای سنگ آهن با قیمت  72 دلار در هر تن سی اف آر (در بورس سنگاپور) به ثبت رسیده بود. اما اخبار رسیده از جدید ترین وضعیت قیمت سنگ آهن در چین، حاکی از کاهش مجدد قیمت هاست. در روز گذشته قیمت سنگ آهن چین حدود 25 دلار دچار افت قیمت شد و با قیمت 66 دلار در هر تن سی اف آر به معامله رسید. لازم به ذکر است که کارشناسان بازار دلیل افت قیمت اخیر را افت قیمت فولاد می داند که در ادامه ی آن میزان تقاضای سنگ آهن چین کاهش یافت. 
لازم به ذکر است که در کشور چین از یکم تا ششم ماه اکتبر تعطیلات رسمی می باشد و به همین جهت کارخانه ها اقدام به تکمیل موجودی کرده اند و طبق آمار های منتشر شده، آنها تا پایان تعطیلات نیز موجودی لازم را دارند.
در حال شرایطی در بازار های چین وجود دارد که وضعیت آینده ی بازار را در هاله از ابهام قرار داده است و نمی توان شکل درست و قابل حدسی را از روز های آتی بازار ترسیم کرد؛ به همین جهت بازار های چین بسیار با احتیاط عمل می کنند. از سویی دیگر دولت چین با اعلام یکسری از سیاست های زیست محیطی اقدام به کاهش تولید کرد که در حال حاضر مشخص نیست این سیاست ها تا چه میزان تاثیر گذار هستند و تولیدات فولاد چین تا چه میزان کاهش می یابند.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

سنگ آهن چین با افزایش قیمت رونق یافت

بازار سنگ آهن چین مدتی بود که در بی تحرکی و سکوت به سرد می برد و قیمت ها نیز ثابت بودند. شرایط کنونی بازار سنگ آهن چین بیانگر آن است که خریدارن دوباره اقدام به خرید کردند و بازار یک تحرکی نسبی را به خود گرفته است. فعالان بازار عمده دلیل بازگشت خریداران را، افزایش قیمت ها در روز گذشته می دانند. در روز گذشته قیمت سنگ آهن مقدار اندکی بالا رفت و با بهای 72 دلار در هر تن سی اف آر به ثبت رسید.

لازم به ذکر است که در بورس سنگاپور هم قیمت قرارداد سواپ ماه اکتبر 65 سنت نسبت به جمعه بالا رفته 70.3 دلار هر تن خشک سی اف آر می باشد. یکی از مهم ترین عواملی که به بهبود بازار کمک کرده است، خرید مردم از بازار سنگ آهن پس از مدت ها می باشد.

هنوز ابهاماتی در بازار این ماده اولیه وجود دارد  که روند آتی بازار را روشن نمی کند. برخی انتظار دارند احتمال تعطیلی خطوط تولید در ایالت هبی می تواند هفته های آتی تقاضای سنگ آهن را کم کند. هنوز مشخص نیست این کاهش احتمالی تولید چه تاثیری بر تقاضا و مصرف سنگ آهن می گذارد.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

وضعیت بازار آهن در شهریور ماه

طبق قیمت های اعلامی از سوی کارخانه ها و عرضه کنندگان آهن آلات، می توان اعلام کرد که بازار آهن در روز گذشته (سه شنبه 96/6/28) روندی رو به پایین و کاهشی داشته است. به قاطعیت می توان اعلام کرد که بازار آهن آلات در طول یک ماه گذشته هیچ افزایش قیمتی نداشته و تنها قیمت ها در بعضی از روز ها ثابت و در بعضی از روز ها کاهشی بوده اند. در اوایل شهریور ماه سال جاری شاهد یک رکورد بزرگ در قیمت آهن آلات بودیم که بسرعت آن قیمت ها شکسته شد. لازم به ذکر است که در هفته ی اول برج 6 سال جاری قیمت هر کیلو میلگرد از قراری 2480 تومان و هر شاخه تیرآهن ذوبی در سایز 20 از قراری 825000 تومان بود، در حالیکه هم اکنون قیمت هر کیلو میلگرد بین 2070 تومان الی 2240 تومان و هر شاخه تیرآهن ذوبی در سایز 20 حدود 785000 تومان می باشد. این موضوع بیانگر آن است که در طول یک ماه گذشته حداقل کاهش 250 تومانی را در بازار آهن داشتیم، هرچند که این موضوع کمک شایانی به خریداران آهن آلات نمیکند، اما به خوبی روند نزولی قیمت ها را نشان می دهد. 

در حال حاضر شرایط در بازار به نحوی است که مردم انتظار دارند قیمت ها به قیمت های سال 95 بازگردد و میلگرد را با قیمت 1800 در هر کیلو خریداری کنند. این امر بسیار بدیهی و دور از ذهن به نظر می رسد؛ زیرا هیچگاه در بازار های داخلی شاهد این حجم از کاهش قیمت نبوده ایم. از طرفی دیگر باید موضوع صادرات آهن به عراق و سوریه را در نظر بگیریم. در ماه های اخیر ایران اعلام کرد قصد دارد تا بمنظور بازسازی موصل، حجم انبوهی آهن آلات صادر کند که این موضوع یعنی برتری تقاضا بر عرضه، یعنی افزایش قیمت آهن آلات در بازار داخلی. 

طبق گزارشات و آمار های چند ماه اخیر، قیمت آهن آلات در اواخر برج 5 و اوایل برج 6 بشدت افزایش یافت که نوسانات قیمتی و بسته شدن فروش را در پی داشت. اما هم اکنون به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، کاهش قیمت آهن و سنگ آهن و فولاد دربازار های جهانی، کاهش صادرات آهن کشور، شاهد سقوط قیمت ها هستیم. البته باید نزدیک شدن به ماه محرم و فصل سرما را نیز در دلایل کاهش قیمت دخیل بدانیم.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

 

اخبار بازار قراضه در ترکیه و خاور دور

ثبات بازار قراضه در ترکیه:

طبق جدید ترین گزارشاتی که از بازار قراضه ترکیه به دست آمده، این بازار در یک حالت ثبات و بی تحرکی قرار دارد که اخباری مبنی بر فروش شنیده نشده است. بازار قراضه ترکیه علاوه بر اینکه دچار هیچ گونه تغیری در چند روز اخیر نشده است، حجم معاملات آن نیز چندان چشم گیر و قابل توجه نبوده است. عده ای بر این باور هستند که بعد از کاهش قیمت های قراضه در آمریکا، بازار ترکیه نیز تغیری نکرد و قیمت ها ثابت مانده اند. طبق برآورد های انجام شده می توان اعلام کرد که قراضه آمریکا حدود 5/7 دلار کاهش داشته و با 350 دلار در هرتن سی اف آر به ثبت رسیده است.

در حال حاضر شرایط بازار قراضه ترکیه به نحوی است که موجب شده تا فعالان بازار اعلام کنند بازار دچار مازاد عرضه شده است، اما با این وجود هیچ کدام ار عرضه کنندگان حاضر به کاهش قیمت نیستند زیرا هزینه هایی که برای جمع آوری پرداخته کرده اند را بالا می دانند. به دلیل مواردی که ذکر شد شاهد ثبات بازار و کاهش حجم معاملات هستیم.  اما با وجود تمام این تفاسیر لازم به ذکر است که ترکیه هنوز به خرید قراضه برای حمل اکتبر نیاز دارد که حدود 400 هزار تن خواهد بود.

 

بازار قراضه در خاور دور:

به دلیل بالا بودن میزان موجودی در بازار های خاور دور، بیشتر خریداران دست از خرید کشیده اند و میزان خرید در بازار های وارداتی بشدت کاهش یافته است. نکته جالبی که در این زمینه وجود دارد قیمت های اعلامی از سوی صادر کنندگان است؛ زیرا همچنان قصد ندارد تا قیمت خود را کاهش دهند و درصدد آن هستند که قیمت های اعلامی خود را حفظ کنند. گفتنی است که قراضه سنگین کلاس 2  ژاپن حدود 8 دلار کاهش هفتگی داشته است که عده ای دلیل این امر را نوسانات موجود در بازار ارز دانسته اند. لازم به ذکر است که قیمت ها به اندازه ین ژاپن ثابت بوده است.

طبق پیش بینی های انجام شده به دلیل رونق داشتن درد بازار های ژاپنی، قیمت ها در هفته ی آتی نیز بالا خواهد رفت اما با این وجود کره ای ها همچنان قصد خرید ندارند. آنها اعلام کرده اند به دلیل کافی بودن موجودی در انبار های خود فعلا قصد خرید قراضه را ندارند. به همین جهت شاهد معاملات قابل توجهی در بازار کره نبوده ایم.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

پیش بینی بازار آهن در پاییز 96

بازار آهن تهران در طول یک ماه گذشته تا کنون، با روند نزولی قیمت ها رو به رو بوده است. لازم به ذکر است که این روند نزولی قیمت ها تنها مختص بازار آهن آلات نبوده و در بازار فولاد، بازار سنگ آهن و بازار های جهانی نیز شاهد این کاهش قیمت ها بوده ایم. گفتنی است که کاهش قیمت ها با افزایش تقاضا همراه نبوده و حجم معاملات در یک ماه گذشته نه تنها که افزایش نیافت، بلکه شاهد کاهش حجم فروش نیز بودیم. موارد مذکور موجب شد تا بازار آهن به سرعت به وضعیت سابق خود یعنی رکود و بی تحرکی بازگردد. 

در حال حاضر روند نزولی قیمت ها همچنان ادامه دارد و پیش بینی میشود که شاهد روند کنونی بازار در روز های پیش رو باشیم. بیشترین حجم آهن آلات خریداری و استفاده شده مربوط به بخش مسکن و ساخت و ساز می باشد. با توجه به رکودی که در بازار مسکن وجود دارد، سازندگان مسکن به مشاغل دیگری روی آورده اند و دست از ساخت و ساز مسکن کشیده اند؛ علاوه برآن، حجم قابل توجهی از خانه های ساخته شده در حال حاضر خالی هستند و نتوانسته اند آنها را به فروش یا اجاره برسانند. مجموع این عوامل باعث شده تا حجم خرید آهن آلات بشدت کاهش یابد و بازار آهن نیز دچار رکود شود؛ اما آنچه که مسلم است بازار مسکن در پاییز پیش روست، زیرا معمولا در روز های سرد سال مانند پاییز و زمستان، میزان ساخت و ساز مسکن و پروژه های عمرانی به حد قابل توجهی کاهش می یابد که این امر را می توان به عنوان ادامه دار بودن روند کنونی بازار برای فصل پاییز دانست. 

گزارش کوتاه از وضعیت بازار آهن تهران:

قیمت پروفیل: قیمت پروفیل ها کاهشی بوده و با 20 الی 50 تومان کاهش اعلام شد. اما در این میان پروفیل های هیربد و مولوی در ضخامت 2/5 و 3 میل افزایش قیمت 20 الی 30 تومانی داشتند. 

قیمت میلگرد:  میلگرد ها نیز روند کاهشی داشتند. میلگرد های حسن رود - آناهیتا - کاوه تیکمه داش - هیربد و ابهر با 20 الی 30 تومان کاهش اعلام شدند. میلگرد های کویرکاشان - شاهرود و پرشین فولاد نیز با 80 تومان کاهش اعلام شدند. لازم به ذکر است که میلگرد های ساده نوردی قیمتی ثابت داشتند و در سایز 8 و 10 تنها کاهش 40 تومانی داشتیم.

قیمت تیرآهن: قیمت تیرآهن ها در همه ی سایز ها ثابت بود و بدون تغیری نسبت به روز یکشنبه اعلام شد. تنها تیرآهن های ذوب آهن اصفهان در سایز های بالا 2 الی 5 تومان کاهش داشت.

قیمت نبشی: نبشی ها نیز مانند میلگرد ها روندی کاهشی و رو به پایین داشتند و میزان کاهش قیمت در کارخانه ها مختلف بود. نبشی اسپیرال با 70 الی 90 تومان کاهش، نبشی زنجان با 50 تومان کاهش، نبشی آریان فولاد با 15 تومان کاهش اعلام قیمت شدند و سایر کارخانه ها مانند شکفته - ظهوریان - ناب تبریز و نستا قیمت های خود را ثابت و بدون تغیر اعلام کردند.

قیمت ناودانی: ناودانی ها قیمت ثابت داشتند و تنها ناودانی های فولاد تهران و شکفته افزایش قیمت 20 الی 30 تومانی داشتند.

ورق سیاه: ورق های سیاه ضخامت 2 میل روس کاهش قیمت 20 تومانی داشتند. ورق های مبارکه با 25 تومان کاهش و ورق اکسین با 5 تومان کاهش به معامله رسید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

تولید فولاد در بخش خصوصی به صرفه تر است!

بهرام شکوری، نایب رییس انجمن سنگ آهن ایران اخیرا اعلام کرده است: هزینه هایی که برای تولید فولاد در بخش های خصوصی کشور در نظر گرفته می شود، حدود 10 برابر کمتر است از آنچه که در بخش های دولتی هزینه میشود. همچنین گفتنی است که علیرغم هشدار هایی که کارشناسان برای میزان بازدهی طرح های احداثی فولاد داده بودند، مبلغ های گزافی برای احداث طرح های فولادی کشور هزینه شد اما بازدهی چشم گیری نداشت. علت این امر شاید می تواند اصولی نبودن کار در این واحد های احداثی باشد.

وی در ادامه ی گفت و گوی خود افزود: "سرمایه گذاری" یکی از مهم ترین مواردی است که در تکمیل زنجیره تولید فولاد نقش دارد. هزینه هایی که برای ایجاد یک کارخانه تولید فولاد در بخش خصوصی انجام میشود، به اندازه یک دهم از مبلغ کلی است که در واحد های دولتی هزینه می شود. از طرفی دیگر میزان بهره وری از این واحد های تولیدی، خیلی بیشتر از میزان بهره وری از واحد های دولتی می باشد که این موارد نشان دهنده ی هنر بخش خصوصی است.

نایب رییس انجمن سنگ آهن ایران افزود: نکته مهم دیگر در تکمیل زنجیره تولید بازار و فروش است که ما بر اساس برخی ویژگی ها مزیت هایی داریم و اگر دولت بیاید و از درآمدهای حاصل از نفت هزینه کند، بخشی را به حامل های انرژی و بخشی را به صندوق توسعه صنایع معدنی که متعلق به دولت است بدهد تا به واحدهای کوچک و متوسط معدنی کمک شود، بزرگ ترین خدمت ممکن را انجام داده است و ما می توانیم محصول خود را به قیمت کمتری در بازارهای جهانی بفروشیم.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

کاهش قیمت ورق در چین و میلگرد در ترکیه

کاهش قیمت ورق در چین:

در حال حاضر شرایطی در بازار پیش آمده است که باعث شده به دلایل گوناگونی اعم از به وجود آمدن یک جو منفی در بازار فولاد چین و افت بازار داخلی، قیمت ورق گرم صادراتی نیز کاهش یابد. آخرین قیمتی که برای ورق گرم چین به ثبت رسیده است، بعد از کاهش 10 دلاری نسبت به هفته ی گذشته حدود 580 تا 610 دلار می باشد. لازم به ذکر است که به دلیل ایجاد شرایطی، روند صادرات ورق گرم نیز در چین نزولی شده است. منظور از این شرایط، افت 9 دلاری در بازار داخلی و کاهش 14 دلاری در بورس شانگهای چین می باشد.

از سویی دیگر باید اعلام کرد که کاهش قیمت ها باعث نشد تا میزان تقاضا افزایش یابد؛ بلکه خریداران به امید کاهش قیمت بیشتر دست از خرید کشیده اند. اما گفتنی است که با وجود تمام این موارد اخیرا چین فقط به ویتنام و کره چند قرداد کوچک بسته است.

 

قیمت میلگرد در ترکیه ثابت است:

در ترکیه قیمت میلگرد ها ثابت و بدون تغیری نسبت به هفته ی گذشته اعلام می شود که پیش بینی می شود مادامی که بهای قراضه وارداتی در ترکیه دچار افت شدید نشود، قیمت ها همین طور ثابت می مانند. در حال حاضر نیز عرضه کنندگان میلگرد قیمت های میلگرد خود را حدود 550 تا 560 اعلام می کنند که این قیمت فرقی با قیمت های هفته ی گذشته ندارد.

در جنوب شرقی آسیا نیز میلگرد ترکیه اخیرا در 575 دلار هر تن سی اف آر معادل 545 تا 550 دلار هر تن فوب خریداری شده است. به نظر می آید که شرایط خوبی در بازار وجود دارد زیرا خریداران آسیایی در بازار هستند و درخواست خرید داده اند. مفتول صادراتی ترکیه نیز 570 تا 585 دلار هر تن فوب و همچنان در ثبات است.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

سرمایه گذاری های کلان چین در روسیه

در طی سال های اخیر کشور های چین و روسیه در چندین پروژه مشترک با یکدیگر همکاری داشته اند که انجام این پروژه ها منجر شد تا روابط اقتصادی آنها نیز مستحکم تر شود. در همین راستا کشور چین در سال گذشته حدود 12% رشد در میزان سرمایه گذاری در روسیه داشت. اما نکته جالبی که در این زمینه وجود دارد، بیانیه ای است که ، مدیرعامل صندوق سرمایه گذاری روسیه اخیرا منتشر کرده است. وی اعلام کرده:  هرچند دولت چین در تلاش است تا میزان سرمایه گذاری های خود را در روسیه افزایش دهد اما ما معتقد هستیم که راه های چندانی برای تحریک سرمایه گذاری ها بین چین و روسیه وجود ندارد.

همچنین وی در ادامه گفت: طبق اخرین توافق نامه ای که بین چین و روسیه در اجلاس ماه جولای به امضاء رسید، قرار شد تا صندوق سرمایه گذاری چین و روسیه از قراری 10 میلیارد دلار باشد. وی افزود: ازجمله پروژه های مشترکی که قرار است بین چین و روسیه در روز های آتی انجام شود، زیرساخت های حمل و نقل می باشد که از آن به عنوان طرح "کمربند و جاده" یاد میشود.

دیمیتریوف می گوید ما موفق شدیم با همکاران چینی خود مذاکرات سازنده ای داشته باشیم و به آنها در مورد وضعیت واقعی کسب و کار در روسیه توضیح داده و با برطرف کردن برخی سوء تفاهم ها جذابیت بازار روسیه جهت سرمایه گذاری را نشان دهیم. لازم با ذکر است که با همکاری این دو کشور و سرمایه گذاری های کلانی که چین در کشور روسیه انجام میدهد، می توان وضعیت بازار فولاد این کشور را نیز بهبود ببخشید. محموع این اقدامات باعث رشد صنایع روسی و در ادامه ی آن رونق بازار داخلی این کشور خواهد شد.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

بازار آهن تهران را باید نجات داد!

در طول یک ماه گذشته شاهد افت قیمت در بازار آهن بوده ایم که این کاهش قیمت ها به دو دلیل بوده است. دلیل اول که بیشترین سهم را در این کاهش قیمت دارد، کم شدن میزان تقاضا است. در حال حاضر شرایط به نحوی است که در بازار تقاضای واقعی وجود ندارد و هیچ پروژه ای اعم از ساختمانی و عمرانی خواستار کالا های موجود در بازار آهن نیستند. به همین جهت با وجود محدودیت در نقدینگی و نگرانی بازار، قیمت ها با کاهش رو به رو شده است. عامل دوم کاهش قیمت، انبوه موجودی در بازار می باشد. در شرایطی که دوهفته است که روند افزایشی بازار متوقف شده است، در نتیجه معاملات کم شده و اکثر فعالان در این حوزه سعی می کنند تا کالاهایشان را به فروش برسانند تا به نقدینگی دسترسی داشته باشند.

در حال حاضر شرایط در بازار به نحوی است که میتوان دو مقوله ی مجزا را در بازار آهن مطرح کرد. اول آنکه با تکیه بر عواملی می توان به کاهش عرضه کمک کرد تا با کم شدن حجم موجودی بازار با افزایش قیمت مواجه شود و به تکاپو بیافتد. ازجمله این عوامل میتوان به ثابت نگه داشتن بهای آهن اسفنجی و میزان صادرات آن، بالا رفتن قیمت ارز و کاهش مواد  اولیه اشاره کرد. دوم آنکه به دلیل کاهش تقاضا و افت شدید در تعداد معاملات اخیر، افزایش قیمت ها جایز نیست و بهترین راه در این زمان ادامه دادن به روند نزولی قیمت ها می باشد.

البته لازم به ذکر است که یک نظر دیگری در بازار وجود که با وجود منطقی بودن آن، به این موضوع خیلی کمتر از دیدگاه های دیگر توجه میشود. این نظر "درجه دوم بودن بازار داخلی ایران" را مطرح میکند. بدین منظور که بازار داخل نقش درجه دوم را در قیمت بازی می کند. قیمت های فولاد در ایران تابع عرضه و تقاضای جهانی است، هر چقدر که حجم معاملات به صفر نزدیک شود فضای صادرات بازتر خواهد شد بنابراین قیمت در بازار داخلی تعیین نمی شود. فولاد در خلال سه ماه گذشته حبابی در حد 8 تا 10 درصد داشته که در حال تخلیه شدن است بعد از آن بازار خودش را پیدا می کند و معاملات در فضای منطقی تر مطرح خواهد شد.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.